تفاوت ملک اداری و موقعیت اداری؟

Admin شنبه، 27 آذر 1400; 0

املاک صدف خاوران

ملک اداری یا موقعیت اداری ؛ مسأله این است!

اگر دنبال خرید یا اجاره‌ ملکی اداری بوده باشید، احتمالا اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود این است: «ملک اداری» می‌خواهید یا «موقعیت اداری»؟ پس بهتر است تفاوت‌های ملک اداری با موقعیت اداری را بدانید؛ تفاوت‌هایی که می‌توانند بر تصمیم‌گیری شما برای خرید یا اجاره‌ ساختمان اثرگذار باشند. بیایید ابتدا نگاهی به تعریف هر کدام بیندازیم:

برای راه‌اندازی یک شرکت یا دفتر شخصی، نیاز به ملکی است که مجوز فعالیت اداری را از سوی شهرداری داشته باشد و نمی‌توان از ملک مسکونی برای فعالیت اداری استفاده کرد.

ملک اداری یا موقعیت اداری؟

موقعیت اداری 

همانطور که مشخص می باشد منظور از موقعیت اداری محل قرارگیری و موقعیت مکانی ملک مورد نظر  می باشد. بطوری که ملک مربوطه به سبب قراگیری در موقعیت مکانی پر تردد مانند خیابان های اصلی، بر خلاف کاربری تعریف شده برای آنها، قابلیت استفاده برای فعالیت های اداری را داشته و از شرایط خوبی برای این منظور برخوردار می باشد. لذا این گونه املاک مسکونی، دارای موقعیت اداری بوده وتحت شرایط خاصی می توان از آنها برای فعالیت های اداری بهره گرفت.

ملک اداری چیست؟

املاک اداری، که معمولا به صورت آپارتمان هستند، به املاکی گفته می‌شود که شهرداری به آن‌ها مجوز «اداری» داده باشد. از این املاک به صورت قانونی و رسمی می‌توان برای راه‌اندازی دفاتر مختلف اداری استفاده کرد.

 

مقایسه املاک اداری و املاک با موقعیت اداری ؟

یکی از بزرگترین مزیت های املاک اداری مجوز آنها برای انجام هرگونه فعالیت اداری و کار دفتری می باشد که این موضوع در مورد املاک با موقعیت اداری وجود نداشته و محدودیت های بسیاری دارد. بطوری که املاک اداری علاوه بر مجوزهای لازم برای اینگونه کاربری ها، اجازه نصب تابلو نیز داشته و همچنین از ارزش بالاتری در زمان خرید و فروش و یا رهن و اجاره برخوردار می باشند. این املاک از نظر طراحی نیز هماهنگی بالاتری با نوع کاربری مربوطه دارند اما املاک با موقعیت اداری برای سکونت طراحی شده و به سبب موقعیت مناسب آنها برای انجام فعالیت های اداری استفاده می شوند. از آنجایی که املاک با موقعیت اداری دارای کاربری مسکونی می باشند به لحاظ ارزش ملک شرایط خرید راحت تری دارند اما همانطور که عنوان شد محدودیت های زیادی دارند و تنها برای مالک و زمینه کاری خاصی قابل استفاده می باشند.

 

خرید ملک اداری بهتر است یا ملک با موقعیت اداری ؟

بر اساس مقایسات انجام شده اگر قصد خرید ملک برای راه اندازی دفاتری مانند دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله، دفتر مهندسی را دارید املاک مسکونی با موقعیت اداری گزینه مناسب تری می باشد چرا که در زمان خرید به سبب کاربری تعریف شده برای ملک، هزینه کمتری را شامل میشوند اما املاک با کاربری اداری به سبب مجوزهای دریافت شده از شهرداری برای این گونه فعالیت ها از ارزش بالاتری برخوردار می باشند لذا بایستی هزینه بیشتری برای خرید آنها پرداخت. در مجموع این انتخاب بسته به نوع فعالیت کاری و هزینه شما بستگی دارد اما بایستی در زمان خرید نکات ذکر شده و قوانین مربوطه را در نظر گرفت تا پس از خرید و صرف هزینه با مشکلی روبرو نشد.

 

جمع‌بندی

اگر در آستانه شروع یک تجارت جدید هستید، باید این نکته را درنظر داشته باشید که برای خرید یا اجاره ملک مدنظرتان باید به سراغ یک ملک اداری بروید و یا ملک تجاری.

توجه به این نکته از این جهت حائز اهمیت است که راه‌اندازی فعالیت‌ خرید و فروش در یک دفتر اداری و یا انجام کارهای اداری در یک دفتر با کاربری تجاری، برایتان دردسرساز خواهد شد و ممکن است خسارات زیادی را به شما و تجارتتان وارد کند. از همین رو در این مقاله سعی کردیم تا با پرداختن به ویژگی‌های یک ملک اداری و همچنین املاک تجاری، به بررسی تفاوت‌های هر یک از این کاربری‌ها بپردازیم.

اگر درباره تفاوت ملک اداری با تجاری اطلاعات و یا تجربیات بیشتری دارید، حتما در بخش نظرات این تجربیات را با ما در جریان بگذارید.

مشاور املاک صدف خاوران

املاک خاوران 

مشاور منطقه 9 در امر خرد و فروش ملک

 

دیدگاه ها

    اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاه خود را بیان کنید